Topic outline


    • צמח הוא אורגניזם חי. בדומה ליצורים חיים אחרים, יש לו צרכי קיום - דברים ותנאים שהוא צריך כדי להתקיים, לגדול ולהתרבות.
      בפרק זה  נבחן מהם צרכי הקיום של צמחים, ונבין איך חלקי הצמח השונים רלוונטים לצרכי הקיום השונים.
      נלמד גם שצרכי הקיום של הצמח צריכים להיות סביב ערכים אופטימליים (ולא כמה שיותר - יותר טוב).
      כאשר נבין מה צמחים צריכים כדי לשרוד וכדי לשגשג, נוכל לייעל את גידולי המאכל שלנו, כלומר להשיג יותר יבול תמורת פחות משאבים, ונוכל גם לשלוט בטעמו של היבול.


      • הקדמה

        צמחים  נמצאים סביבנו, כמעט בכל מקום. הם לא רק באדמה, אלא צצים מתוך חרכים במדרכה ובקירות, וצומחים בכל היבשות בכדור הארץ, כולל באנטרקטיקה.

        צמחים הם יצורים חיים, כלומר יש להם את כל מאפייני החיים. 

        הצמח הוא אורגניזם מורכב, והוא בנוי באופן אופטימלי כדי להשיג את צרכי הקיום שלו. בדומה לבעלי חיים, כל חלקי הצמח משתתפים ב"קונצרט" מסובך שמטרתו לא רק להחזיק את הצמח בחיים, אלא גם לאפשר לו לשגשג ולייצר צאצאים.

        בפרק נבחן מהם צרכי הקיום של הצמח, ונבין איך חלקי הצמח השונים רלוונטים לצרכי הקיום השונים. נלמד גם שצרכי הקיום של הצמח צריכים להיות סביב ערכים אופטימליים (ולא כמה שיותר - יותר טוב). כאשר נבין מה צמחים צריכים כדי לשרוד וכדי לשגשג, נוכל לייעל את גידולי המאכל שלנו, כלומר להשיג יותר יבול תמורת פחות משאבים, ואף נוכל לשלוט בטעמו של היבול.

        בפרק זה:

        • נזהה מאפייני חיים בצמחים
        • נבחן מהם צרכי הקיום של הצמח ונבין איך חלקי הצמח השונים רלוונטים לצרכי הקיום השונים
        • נלמד שצרכי הקיום של הצמח צריכים להיות סביב ערכים אופטימליים (ולא כמה שיותר - יותר טוב)

        כאשר נבין מה צמחים צריכים כדי לשרוד וכדי לשגשג, נוכל לייעל את גידולי המאכל שלנו, כלומר להשיג יותר יבול תמורת פחות משאבים, ואף נוכל לשלוט בטעמו של היבול.

        מושגים מרכזיים:
        מאפייני חיים, צרכי קיום, פוטוסינתזה, דיות, שאיבה

        מיומנויות:
        חקר מידעני, הסקת מסקנות, הצגה בפני קהל, יצירתיות

      • חי? צומח? דומם?

           צפו בסרטון שבקישור, ורשמו לפניכם את מאפייני החיים של צמחים שאתם מזהים בו.
        (מומלץ לצפות במהירות 1.5)


          פעילות: מאפייני חיים של צמחים

      • צרכי הצמח לאורך מחזור החיים

        צמחים זקוקים לאנרגיה ולחומרי בנייה כדי לשגשג ולגדול. מחזור החיים של רוב הצמחים כולל מספר שלבים: 


        כאשר נדון בהמשך בצרכי הקיום של הצמח, נתייחס רק לשלבים מהנביטה ועד יצירת הפרי. הזרע הוא מצב רדום של הצמח ולכן יש לו צרכים שונים.


      • מבנה הצמח

        לצמח יש חלקים מעל ומתחת לאדמה, שתפקידם לעזור לו להשיג את צרכי הקיום שלו.


          פעילות: מבנה הצמח

      • צרכי קיום של צמחים

        צמח הוא אורגניזם חי. בדומה ליצורים חיים אחרים, יש לו צרכי קיום - דברים ותנאים שהוא צריך כדי להתקיים, לגדול ולהתרבות.
        מהם צרכי הקיום העיקריים של צמחים?







        בהמשך נחקור ונרחיב לגבי כל אחד מצרכי קיום אלו.


      • משחקי גידול צמחים וצרכי הצמח

        התבקשתם לעזור בפיתוח משחק בנושא גידול צמחים וצרכי הצמח.

        שלב 1: עליכם לבדוק שני משחקי מחשב העוסקים בגידול צמחים, המיועדים לילדים צעירים. התנסו בשני המשחקים. שחקו כמה פעמים, נסו להצליח, נסו להפסיד בכוונה. 

        1. משחק שבו על השחקנים לספק לעץ את הצרכים שלו, ולעזור לו להימלט מזיהום אוויר וממזיקים:
        Nutrien - The Oxygenator:  https://leara-elearning.com/projects/nutrien/oxygenator/

        2. משחק שבו על השחקנים לספק לשדה את הצרכים שלו בצורה מדוייקת:
        https://seedsurvivor.com/agrium-games/Feeding%20the%20Future

        • מה דעתכם על המשחקים? 

        • במה הם דומים לעולם האמיתי מבחינת צרכי הצמח? במה הם שונים?


      • איך מגדלים פלפל חריף?
          משימת חקר בקבוצות בנושא צרכי הצמח

        שלב 2: כעת רוצים לפתח משחק גידול צמחים המתאים לגילכם ולרמתכם. המשחק יתרחש סביב הסיפור הבא:

        "יום האוכל החריף הבינלאומי" חל מדי שנה ב 16 בינואר. לכבוד יום זה, הכריזו על תחרות גידול של פלפלים חריפים. השחקנים מקבלים שתיל צעיר של פלפל חריף, ועליהם לספק לו את הצרכים שלו כדי לגדל אותו בצורה הטובה ביותר.  

        כדי לתכנן משחק סימולציה של גידול צמח, עלינו להבין באופן מעמיק כיצד צרכי הקיום מתבטאים בגידול ובתפקוד הצמח.
        כל קבוצה תחקור את אחד הצרכים של הצמח על פי ההנחיות בדף הפעילות "חקר צרכי הקיום של צמחים".

          הצגת תוצרי החקר

        כל קבוצה תציג את המידע שאספה על הצורך אותו חקרה, ואת התוצר הנוסף שיוכל שיוכל לסייע לזכור מה חשיבות צורך הקיום וכיצד הצמח משתמש בו. 



      •    פעילות מסכמת - תהליך הפוטוסינתזה

        מה הקשר בין צרכי הקיום השונים לבין תהליך הפוטוסינתזה? 

        האיור בפעילות מתאר סיכום של תהליך ה]פוטוסינתזה. גגרו את הכתוביות למקומות המתאימים.



      • סיכום

        ראינו שכדי להשיג גידול מיטבי, צמח זקוק לתנאים אידיאלים של אור, מים, אוויר, מינרלים, הגנה ממזיקים ומקום עיגון. לכן צריך למצוא לצמח מקום מתאים לגדול, ולדאוג שלא יהיה עודף או מחסור של צרכיו. ראינו גם שכל חלקי הצמח חשובים לשם תהליכי החיים והצמיחה של הצמח. 

          שאלה לדיון מסכם: לפי אילו קריטריונים מומלץ לתת את הניקוד במשחק המחשב?
        או בניסוח אחר - מהו גידול מיטבי?

        כחקלאים וכצרכנים נרצה בדרך כלל יבול מקסימלי של החלק האכיל בצמח. בנוסף חקלאי יעדיף לגדל כך שדרך הגידול תעודד כמה שפחות מזיקים לתקוף את הצמח, אך תגרום לכמה שפחות בזבוז משאבים (כסף, דלקים, מקום וכו'). בנוסף, נרצה שליבול שמגיע אלינו יהיה גם טעם טוב, ומראה אסתטי. כיום ישנה גם דרישה לזמינות לאורך השנה (דבר שנהיה אפשרי בשנים האחרונות על ידי שליטה באור ובטמפרטורה).