עיין באגרון המונחים באמצעות מפתח זה.

מיוחד | א | ב | ג | ד | ה | ו | ז | ח | ט | י | כ | ל | מ | נ | ס | ע | פ | צ | ק | ר | ש | ת | הכל

ק

קאנוניזציה

תהליך איסופם וחתימתם של כתבי הקודש. לדעת הרוב תהליך האיסוף היה הדרגתי ונמשך מאות שנים. יש ספרים שנזכרים במקרא אך לא הוכנסו אליו לדוגמה- ספר הישר, ספר מלחמות ה'ועוד. חלק מהספרים שלא הוכנסו הפכו לספרים חיצוניים. לגבי חלק מהספרים לא ידוע מה היה גורלם.

קורבנות

מתנה מן החי או מן הצומח שמביא אדם למקדש לכבוד האל. המתנה מן החי היא בהמות או עופות טהורים הנשחטים במקדש ודמם הנזרק על המזבח משמש כפרה לנפש החוטא. 

במקרא מצויים סוגים רבים של קורבנות, שהעיקרים ביניהם הם:

  •  זבח (נקרא גם שלמים): קורבן זה מובא למקדש ה'על ידי היחיד כתרומה או כנדר לשם בקשת עזרה מהאל. מקצת בשרו של הקורבן ניתן לכוהן, ואילו מרבית בשרו אוכלים במקדש המקריב עצמו, משפחתו ואורחיו, לאחר שהוקטר חלב הקורבן על המזבח.
  • עולה: קורבן מהבהמה שכל בשרו נשרף כליל על המזבח.
  • מנחה: שם כללי לקורבנות מן התבואה, המוקרבים על מזבח ה'.רוב קורבנות המנחה באים בצורת סולת או מאפה מצות הנבללים בשמן. קומץ מן המנחה מוקטר על המזבח, והיתר נאכל על ידי הכוהנים.

קושי

סתירה רעיונית או לשונית בין שני פסוקים בקטע או בין פסוקים בקטעים מרוחקים זה לזה. יישוב הקושי נעשה על ידי פרשנים מסורתיים או ביקורתיים. לעיתים נחלקים ביניהם הפרשנים ולעיתים ישנה תמימות דעים בפרושם.

ישנם קשים שעולים מניגוד בין פסוק לתפיסה מוכרת לנו: רעיונית או לשונית. למשל, בפסוק "ארדה נא ואראה הכצעקתה הבאה אלי עשו"ישנו קושי רעיוני כי אנו מכירים את ההנחה הבסיסית של התנך שהאל יודע הכל ולכן לא ברור למה הוא צריך לרדת ולראות.

יישוב קושי- הפתרון שעונה על מה שהיה קשה בפסוקים.


קרי ולא כתיב

תקנה של בעלי המסורה. יש לקרוא את המילה אפילו שאינה כתובה. שמואל ב'ח' 3 –יש לקרוא את המילה "פרת"לאחר המילה "בנהר"למרות שאינה כתובה.