עיין באגרון המונחים באמצעות מפתח זה.

מיוחד | א | ב | ג | ד | ה | ו | ז | ח | ט | י | כ | ל | מ | נ | ס | ע | פ | צ | ק | ר | ש | ת | הכל

א

אות זעירה

תקנה של בעלי המסורה. אות קטנה שהוכנסה במילה במקום אות שנשמטה בנוסח הקדום. כך למשל במילה בהבראם בבראשית ב' 4 "בהבראם"

אות רבתי

תקנה של בעלי המסורה. אות גדולה המופיעה במילה לצורך הבלטת העיניין כמו פתיחה בספר כמו האות ב'בספר בראשית "בראשית".

אטיולוגיה

סיפור הבא להסביר ולנמק תופעה, מנהג או התנהגות המעוררים תמיהה או תשומת לב. האטיולוגיה מחולקת לשלושה סוגים: 

  1. איטיולוגיה חברתית או פולחנית- סיפור מסביר מנהג, תופעה, או טקס פולחני. לדוגמה בבראשית יש סיפור אטיולוגי שמסביר את שנאת האדם והנחש וסיבת הכאב של צירי הלידה של האישה (בגלל שפיתתה את האדם ואכלה מעצמה מפרי עץ הדעת). 
  2. אתנולוגיה- מסביר את מערכת היחסים בין עמים או שבטים ואת תכונותיהם. 
  3. אטימולוגיה (מדרש שם)- סיפורים קצרים המסבירים שמות של אנשים או מקומות, למשל חוה נקראית חוה כי היא אם כל חי.

אטימולוגיה

ההסבר מדוע ניתן שם מסוים למקום או לבני אדם


אל אוניברסלי

אל כלל עולמי. לראשונה בתולדות האמונה בעולם העתיק, קמה דת חדשה שתפיסת האל בה היא יחודית: אל כלל עולמי ואל מופשט. תפיסה זו היתה מהפכנית, שכן הדתות שרווחו בעולם העתיק האמינו בגשמיות האל (מצבות ופסילים), וכן ב"משפט אלוהי הארץ"=לכל חלק ארץ יש אל מקומי. דוגמה למעבר מתפיסה מקומית של האל לתפיסה אוניברסלית ניתן לראות בתגובת יעקב לחלום שחלם בבית אל: "אָכֵן יֵשׁ ה' בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי"- הוא לא חשב שגם כשיצא מבית אביו לחרן עדיין יהיה בהשגחתו של ה'וה'יוכל להתגלות אליו בחלום.

אל מקומי


אלילות

פולחן לאלים שונים או אמונה בהם. לאלים אלה יצר הדם פסילים הנקראים אלילים, והם עשויים מעץ, ממתכת או מאבן. 

ניתן להבחין בכמה אלים ידועים במקרא: 

  • אל - אבי האלים 
  • אשרה - זוגתו של אל, אם האלים, אלת הפריון. 
  • כנען: בעל - אל ראשי, אל הגשם והפריון. 
  • עשתורת - זוגתו של בעל, אלת הפריון. 
  • מות - אל השאול. 
  • מואב: כמוש - האל הלאומי של מואב. 
  • בני עמון : מולך/- מילכום האל הלאומי שאופיין בקורבן אדם. 
  • בבל: מרדוך האל הבבלי הראשי בורא העולם. 
  • תיהמת - אלת המים המלוחים שנלחמה נגד בניה ומתה בקרב. מגופה המבותר נברא העולם.

אפודיקטי