מילון מושגים - תנ"ך
מילון המונחים והמושגים שעשויים להופיע בבגרות בתנ"ך ומופיעים כאן בסיכומי החומר לבגרות.
ההמלצה שלנו היא לא לקרוא את המילון לפי הסדר- אין צורך לדעת את כל המושגים לבגרות, וקריאה לפי הסדר אינה דרך יעילה ללמוד.
הדרך הטובה ביותר ללמוד מושגים היא למצוא מקום בסיכומים שבו המושג מופיע, ללמוד אותו בהקשר שלו, עם דוגמה, ורק במקרה שההגדרה עדיין לא ברורה מהדוגמה לחזור למילון הזה ולחפש את ההגדרה שלו.
מיוחד | א | ב | ג | ד | ה | ו | ז | ח | ט | י | כ | ל | מ | נ | ס | ע | פ | צ | ק | ר | ש | ת | הכל
א |
---|
אות זעירהתקנה של בעלי המסורה. אות קטנה שהוכנסה במילה במקום אות שנשמטה בנוסח הקדום. כך למשל במילה בהבראם בבראשית ב' 4 "בהבראם" | |
אות רבתיתקנה של בעלי המסורה. אות גדולה המופיעה במילה לצורך הבלטת העיניין כמו פתיחה בספר כמו האות ב'בספר בראשית "בראשית". | |
אטימולוגיהההסבר מדוע ניתן שם מסוים למקום או לבני אדם | |
אל אוניברסליאל כלל עולמי. לראשונה בתולדות האמונה בעולם העתיק, קמה דת חדשה שתפיסת האל בה היא יחודית: אל כלל עולמי ואל מופשט. תפיסה זו היתה מהפכנית, שכן הדתות שרווחו בעולם העתיק האמינו בגשמיות האל (מצבות ופסילים), וכן ב"משפט אלוהי הארץ"=לכל חלק ארץ יש אל מקומי. דוגמה למעבר מתפיסה מקומית של האל לתפיסה אוניברסלית ניתן לראות בתגובת יעקב לחלום שחלם בבית אל: "אָכֵן יֵשׁ ה' בַּמָּקוֹם הַזֶּה וְאָנֹכִי לֹא יָדָעְתִּי"- הוא לא חשב שגם כשיצא מבית אביו לחרן עדיין יהיה בהשגחתו של ה'וה'יוכל להתגלות אליו בחלום. | |
אל מקומיראו "אל אוניברסלי" | |
אלילותפולחן לאלים שונים או אמונה בהם. לאלים אלה יצר הדם פסילים הנקראים אלילים, והם עשויים מעץ, ממתכת או מאבן. ניתן להבחין בכמה אלים ידועים במקרא:
| |
אפודיקטיראו חוק אפודיקטי | |
ב |
---|
בריתהסכם בין שני צדדים שווים במעמדם או שאינם שווים, המתחייבים זה לזה או שרק צד אחד מתחייב. ברית בין האל למאמיניו - לעיתים היה ההסכם התחייבות חד צדדית של אלוהים, כגון: ברכת האלוהים לנוח, ברית בין הבתרים. לעיתים היה ההסכם דו צדדי כגון: מעמד הר סיני. ברית נישואים - התחייבות בין גבר לאשה לפני האלוהים. ברית פוליטית - הסכם שלום בין שני מלכים שבא לרוב לידי ביטוי בנישואין פוליטיים. | |
ד |
---|
דויטרונומיסטידויטרונומיסטי (משנה - תורתי) כינוי לאסכולה שחיברה את ספר דברים. זוהי עריכה ששמה לה דגש על מאפיינים ייחודיים: מלחמת חורמה באלילות, ריכוז הפולחן (שגרם לפיחות במעמדו של הלוי), מופשטות האל, גישה הומאנית חברתית, ריכוזיות השלטון והמשפט. ספרים שניתן לזהות בהם עריכה על פי האסכולה הדויטרונומיסטית הם: ספר דברים, ספר מלכים וספר ירמיה הנביא. | |