Topic outline


      • תרגיל דוגמה 6

        חמישה עשר תאים זהים מחוברים במקביל זה לזה. נתוני כל תא יחיד :

         

        E=10V  ;    Q=2Ah

         

        אל סוללת תאים זו מחברים עומס הצורך W12 בנצילות של 80%.

        א.      סרטטו סוללה שקולה וציינו בה: rT, QT, ET

        ב.     חשבו את גודל העומס.

        ג.       חשבו את ההתנגדות פנימית של תא יחיד.

        ד.       חשבו את הזרם שעובר דרך תא יחיד.

        ה.     חשבו את ה הספק המתבזבז בתוך הסוללה השקולה.




        פתרון תרגיל דוגמה 6

        א.   נחשב את הפרמטרים השקולים של הסוללה:



        סרטוט הסוללה השקולה:


        ב.  על פי הגדרת הנצילות:




        כעת אפשר לחשב את הזרם שמספקת הסוללה:



        זרם זה עובר גם בעומס ולכן:



        ג.  נחשב כעת את ההתנגדות הפנימית השקולה (של המעגל הטורי – סוללה שקולה):



        ד.  הזרם TI שחושב, מהווה על פי חוק קירכהוף לזרמים, את סכום הזרמים דרך כל אחד מן התאים. לכן זרם כל תא יחושב כך:







        תרגיל דוגמה 7

        נתונים 12 תאים זהים המחוברים במקביל כמתואר באיור 4.14:



        איור 4.14



        בין הנקודות X ו- Y נמדד מתח של 20V (בריקם – ללא עומס).

        מחברים עומס בין הנקודות X ל - Y אשר צורך זרם בשיעור 2A בהספק של 36W, במשך 3 שעות (לאחר זמן זה, לתאים לא הייתה יכולת לספק אנרגיה).

         

        חשבו את:

        א.      התנגדות העומס.

        ב.     נתוני כל תא יחיד (כא"מ, התנגדות פנימית וקיבול).

         

         

        פתרון תרגיל דוגמה 7

        א.  נחשב תחילה את מאפייני התא השקול (כא"מ, התנגדות פנימית וקיבול)

         

         

        הכא"מ של התא השקול שווה למתח ההדקים בריקם:



        ההתנגדות הפנימית של התא השקול תחושב כך:



        את הקיבול של התא השקול נחשב כך:




        נסרטט את הסוללה השקולה עם העומס שמחובר:








        חישוב גודל העומס RL:







        ב.    נחשב תחילה את ההתנגדות הפנימית השקולה:








        את נתוניו של תא יחיד נחשב תוך התייחסות לתכונות חיבור תאים זהים במקביל:












        •   הקודם                                                                                                                             
        • המשך