תרגול שאלת בגרות
דרישות השלמת קורס
שאלה
ציין את הניגודים בשיר ואת תפקידם.
תשובה
טיעון מרכזי- הניגודים בשיר תואמים את עמדת הדובר שמצוי ביו ספרד לא"י כשליבו ונפשו חצויים. הניגודים מאפיינים את שלוש בתי השיר והם מתייחסים להיבט הנפשי, הגיאוגרפי, הפוליטי/מדיני .
נקודות לפיתוח:
הניגוד הראשון בין ליבי לאנוכי מתייחס להיבט האישי הנפשי + הסבר .
הניגוד השני מצוי בבית ב' בצימוד "חבל" וכבל" כהכוונה בראשון לאזור גיאוגרפי המרוחק מאוד מאזור ספרד. הצימוד מוסיף לספרד משמעות שלילית של שיעבוד בה.
הניגוד השלישי בבית ג' בין:" יקל" ל"יקר" ומתייחס שוב לשוני ביו ספרד לא"י מבחינת חשיבותם בעיני הדובר. למרות שבספרד יש כל טוב, והארץ חרבה, קדושתה הופכת אותה למושא געגועים והערצה בעיני הדובר החי בגלות.
לסיכום- הניגודים ממחישים את עמדת הדובר ואת סוג השיר כשיר ציון.
טיפים:
- יש להראות כל אמצעי אומנותי בדרך הבאה: ציטוט- הסבר- שם המושג/האמצעי- משמעות ביחס לנושא השיר ו/או עמדת דובר בשיר. פסיחה על אחד מהשלבים תיצור טיעון חסר וחוסר בהירות לגבי הנשאל.
- רצוי לתת הקדמה לשיר זה לפני ניתוחו הספרותי, כהשלמה לעמדת הדובר.
שאלה נוספת לתרגול (ללא תשובה):
ציין שני אמצעים אומנותיים המביעים את געגועיו העזים של הדובר לציון.
שינוי אחרון: יום שלישי, 24 אפריל 2018, 10:00 AM