שאלה

ציין את הניגודים בשיר ואת תפקידם.


תשובה

טיעון מרכזי- הניגודים בשיר תואמים את עמדת הדובר שמצוי ביו ספרד לא"י כשליבו ונפשו חצויים. הניגודים מאפיינים את שלוש בתי השיר  והם מתייחסים להיבט הנפשי, הגיאוגרפי, הפוליטי/מדיני .


נקודות לפיתוח:

הניגוד הראשון בין ליבי לאנוכי מתייחס להיבט האישי הנפשי + הסבר .

הניגוד השני מצוי בבית ב' בצימוד "חבל" וכבל" כהכוונה בראשון לאזור גיאוגרפי המרוחק מאוד מאזור ספרד. הצימוד מוסיף לספרד משמעות שלילית של שיעבוד בה.

הניגוד השלישי בבית ג' בין:" יקל" ל"יקר" ומתייחס שוב לשוני ביו ספרד לא"י מבחינת חשיבותם בעיני הדובר. למרות שבספרד יש כל טוב, והארץ חרבה, קדושתה הופכת אותה למושא געגועים והערצה בעיני הדובר החי בגלות.

לסיכום- הניגודים ממחישים את עמדת הדובר ואת סוג השיר כשיר ציון.

 

טיפים:

  1. יש להראות כל אמצעי אומנותי בדרך הבאה: ציטוט- הסבר- שם המושג/האמצעי- משמעות ביחס לנושא השיר ו/או עמדת דובר בשיר. פסיחה על אחד מהשלבים תיצור טיעון חסר וחוסר בהירות לגבי הנשאל.
  2. רצוי לתת הקדמה לשיר זה לפני ניתוחו הספרותי, כהשלמה לעמדת הדובר.


שאלה נוספת לתרגול (ללא תשובה):

ציין שני אמצעים אומנותיים המביעים את געגועיו העזים של הדובר לציון.

שינוי אחרון: יום שלישי, 24 אפריל 2018, 10:00 AM