עיין באגרון המונחים באמצעות מפתח זה.

מיוחד | א | ב | ג | ד | ה | ו | ז | ח | ט | י | כ | ל | מ | נ | ס | ע | פ | צ | ק | ר | ש | ת | הכל

פ

פולחן

עבודה לאלוהות באמצעות קורבנות, תפילות וצומות במקדש או מחוצה לו. בניגוד לעמי המזרח הקדום, הותר הפולחן הישראלי לאלוהים לבדו, ללא פסל או כל תמונה מוחשית אחרת.


פוליתאיזם

אמונה באלים רבים. לדעת המאמינים בפוליתאיזם, האלים נולדים, חיים, מזדקנים ואפילו מתים. הם חלק מהיקום, לעומת ה'שהוא מעל ליקום. עונות השנה וההתחדשות בטבע הם גם התחדשות חיי האלים. האלילים השונים ממונים על כוחות שונים בטבע. האדם יצר פסלים כדי להעריץ את האלילים. הפסלים הוכנו מחומרים כמו כסף וזהב והוכנסו למקדש, שם סימלו את מקום שלטונו של האל. גם ביהדות קיימת התפיסה שלאל יש מקדש, אך המקדש רק נושא את שם ה', הא לא נמצא בו. האדם מקריב קורבנות שמחזקים את האלים. האדם עובד את האלים באמצעות פולחן ולעתים נעזר במאגיה כדי לגלות את רצונם. היהדות, ובעיקר נביאיה, ניהלו מאבק עיקש מול האלילות. יהודים שהאמינו באלילים נתקפו בזעם ובקנאות.

פשט ודרש

אלה הן שתי שיטות של פירוש והתייחסות למקרא. 

הפשט היא שיטה השואפת להסביר את הכתוב במקרא ע"פ כוונתם הפשוטה, הישרה, המילולית והרעיונית. 

הדרשהיא שיטה המנסה לגלות כוונות ורמזים נוספים מלבד הרעיונות הגלויים, וכן להרחיב את הרעיונות הגלויים. פירוש השורש ד.ר.ש הוא –לחפש, לחקור, להסביר. הפרשן המפרש בשיטה זו, מערב את המשמעות בדרכו ומוצא בכתוב כוונות לפי השקפתו. בפשט אין התפתחות גדולה במשך הדורות, ולעומתו בדרש הפרשנים ממשיכים לחפש משמעויות חדשים ומרבים בחידושים. שתי השיטות מקובלות על הפרשנים בכל הזמנים.