Topic outline

    • פעילות יזמית בקהילה


      חלק חשוב בהיותנו חלק מקהילה הוא היכולת שלנו לתרום לקהילה ולזכות בתחושת משמעות. בפעילות זאת נתכנן ונבצע יוזמה למען הקהילה שלנו, יוזמה שמטרתה קידום המודעות לחקלאות אורבנית והידרופונית בקהילה.

      החקלאות האורבנית מנצלת אזורים אורבניים לגידולים חקלאיים קרוב לאוכלוסיה. הגידולים האורבניים כוללים לרוב מגוון גדול של מינים, ונעשים בשטחים קטנים או במצע המנותק מהאדמה. לחקלאות הידרופונית יש יתרונות רבים, והיא מאפשרת גידול יעיל ומגוון כמעט בכל מקום. חקלאות אורבנית מזמנת אפשרות לאוכל מגוון וטרי בתוך הערים, ללא צורך באחסון והובלה משמעותיים, ובו בזמן מייצרת הזדמנות לפעילות חברתית קהילתית.

      ההתנסות בפעילות יזמית תאפשר לנו לתרום לקהילה ולהיות חלק משמעותי בה, וגם להתנסות ולתרגל מיומנויות רבות וחשובות: העלאת רעיונות יצירתיים, תכנון פעילות מורכבת, ארגון, עמידה בלוחות זמנים עבודת צוות ועוד.


      • הקדמה:

        חלק חשוב בהיותנו חלק מקהילה הוא היכולת שלנו לתרום לקהילה ולזכות בתחושת משמעות. בפעילות זאת נתכנן ונבצע יוזמה למען הקהילה שלנו, יוזמה שמטרתה קידום המודעות לחקלאות אורבנית והידרופונית בקהילה.

        ההתנסות בפעילות יזמית תאפשר לנו גם להתנסות ולתרגל מיומנויות רבות וחשובות: העלאת רעיונות יצירתיים, תכנון פעילות מורכבת, ארגון, עמידה בלוחות זמנים עבודת צוות ועוד.

        בפרק זה:

        • נכיר דרכים שונות של העלאת רעיונות יצירתיים ליוזמות ונתנסה באחת מהן.

        • נבצע תכנון מפורט של פרויקט יזמות מורכב הכולל משימות רבות.

        • נעבוד בצוות כדי לבצע יוזמה בקהילה לקידום המודעות לחקלאות אורבנית והידרופונית.

        מושגים מרכזיים: 

        יזמות, קהילה, חקלאות אורבנית, הידרופוניקה

        מיומנויות:
        ניהול פרוייקט, עבודת צוות

      • משחק פתיחה: רעיונות מחוץ לעיגול


        בפעילות הפתיחה נתנסה במשחק של העלאת רעיונות מגוונים וחשיבה "מחוץ לקופסה". בעקבות המשחק נציג את המשימה העומדת לפנינו: בחירת רעיון ליוזמה כיתתית לקידום המודעות לחקלאות אורבנית והידרופונית בקהילה, ובהמשך גם תכנון וביצוע של היוזמה.

        • הדפיסו את דף הפעילות "רעיונות מחוץ לעיגול"). 
          חשבו על כמה שיותר רעיונות לדברים המשלבים את העיגולים וציירו אותם על הדף (לדוגמה: זכוכית מגדלת).
          תוכלו לשתף את הציור שלכם ב Padlet הכיתתי.


      • האתגר הכיתתי: יוזמה לקידום חקלאות אורבנית והידרופונית בקהילה


        במסגרת התוכנית "בדיוק - טכנולוגיה מצמיחה בעיר", תלמידי הכיתה  משתתפים באתגר פיתוח של יוזמה לקידום המודעות לחקלאות אורבנית והידרופונית בקהילה. היוזמה כוללת את השלבים הבאים: 

        • בחירת רעיון ליוזמה (פעילות) שתתרום למודעות לחקלאות עירונית והידרופונית בקהילה סביבנו

        • תכנון הפעילות

        • ביצוע הפעילות בקהילה

        • שיווק ופרסום הפעילות בתקשורת המקומית, באתר בית הספר וברשתות החברתיות.


      • 3. מאיפה מגיעים רעיונות?

        יש לי רעיון… הרבה מהיוזמות בקהילה התחילו בדיוק כך - רעיון שצץ לו פתאום. אולי זה התחיל במחשבות שהיו לנו על איך ליזום שינוי בסביבה בה אנו חיים, ואולי שיחה עם חברים, כתבה, סיפור או סרטון השראה אליו נחשפנו. אולי תופעה בה נתקלנו בסביבת השכונה או בקהילה שלנו הולידה בנו את הרעיון. 

        רעיונות ליוזמות יכולים להיות רבים ומגוונים, ולכם יש תפקיד מרכזי בבחירה של אותם רעיונות ליוזמות המתאימים לקהילה שלכם, אותה אתם מכירים היטב.

        בהמשך מופיע פירוט של מספר דרכים אפשריות להעלאת רעיונות. בחרו את האפשרות המתאימה לכיתה שלכם.

      • 4. מיוזמה LOW  ליוזמה WOW! - בוחרים את הרעיון ליוזמה כיתתית [30 דקות]

        בפעילות זו נבחן את המאפיינים של הרעיונות ליוזמות שיציגו הקבוצות השונות על מנת לבחור את היוזמה בה נתמקד ואיתה נמשיך.

        חלק מהרעיונות שהעלו הקבוצות  עשויים להיות מסובכים לביצוע, אחרים עשויים להיות רעיונות מוכרים שכבר נעשה בהם שימוש. בנוסף, חשוב לזכור שלרוב אנו מוגבלים במשאבים העומדים לרשותינו. 

        נרצה לבחור רעיון חדשני ותורם וגם כזה שבאפשרותנו לבצע בזמן ובתנאים שלרשותנו.


        נבחן את הרעיונות בעזרת מודל מיוזמה LOW ליוזמה WOW, המבוסס על כלי שהוצג באתר הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות.



        מקרא:

        • LOW - רעיון שגרתי וקשה לביצוע

        • NOW - רעיון שגרתי וקל לביצוע

        • HOW - רעיון חדשני וקשה לביצוע

        • WOW - רעיון חדשני וקל לביצוע

        נמקם כל רעיון שהעלו הקבוצות באזור המתאים לו.

        נערוך הצבעה ונבחר את הרעיון הכיתתי ליוזמה בקהילה, מתוך הרעיונות המוצגים באזור WOW. אלו הם הרעיונות שהם גם חדשניים וגם קלים (יחסית) ליישום.


        מיקוד הרעיון ליוזמה הכיתתית

        בשלב זה עלינו למקד את הרעיון הכיתתי שנבחר בהצבעה ולהגדיר אותו בצורה מפורטת כך שיהווה בסיס ברור לתכנון ולביצוע היוזמה שלנו:

          • מה המטרה שלנו? 
          • מה השינוי שנרצה שיקרה בעקבות היוזמה?

      • 5. תכנון היוזמה

        שלב התכנון הוא שלב בעל חשיבות רבה. הוא כולל הגדרה מפורטת של כל המשימות הנדרשות על מנת לבצע את הפעילות (היוזמה), מינוי אחראים לכל משימה, קביעת לוחות זמנים, פירוט הציוד, החומרים והעזרה, הערכת תקציב והשגת מימון, פרסום מוקדם של האירוע ועוד.
        תכנון מלא ומפורט יהווה בסיס טוב ויציב קיום הפעילות. שימוש ביישום שיתופי יאפשר מעקב מסודר על ביצוע המשימות.

        הערה: ניתן לבצע את התכנון בצורה לא מקוונת בעזרת לוח התכנון.

        פירוק לגורמים: הגדרה ראשונית של כל המשימות 

        • נכין רשימה של כל המשימות הדרושות כדי כדי לבצע את היוזמה, רצוי לפי סדר הביצוע שלהן.
        • אם הניסוח של אחת המשימות ארוך, כדאי לנסות לפרק אותה הלאה לתת-המשימות המרכיבות אותה.
        • נסמן לאיזו סוג שייכת כל משימה: ארגון, עיצוב, טכני, תקשוב או קשרים עם גורמי חוץ ופרסום.

        את הרשימה ניתן להכין בדף הפעילות "מפרקים לגורמים: משימות בדרך ליוזמה בקהילה", או בקובץ שיתופי.

        תכנון מפורט של היוזמה:

        • הכיתה תתחלק לחמש קבוצות מומחים לפי סוגי המשימות: ארגון, עיצוב, טכני, תקשוב, קשרים ופרסום. כל תלמיד יבחר לאיזו קבוצה להצטרף, בהתאם לתחום העניין שלו.
        • כל אחת מקבוצות המומחים תקבל את הקישור לטבלת התכנון הכיתית.

        הקבוצה תפרט עבור כל אחת מהמשימות השייכות לתחום ההתמחות שלה:

        • איך תתבצע המשימה
        • מה נדרש לביצוע המשימה (חומרים, ציוד ו/או סיוע חיצוני)
        • כמה זמן בערך ייקח להשלים את המשימה.
        • מי מחברי הקבוצה אחראי/ת על ביצוע המשימה. 

        נקודות חשובות בשלב התכנון:

        • יש לקבוע מראש תאריך או טווח תאריכים בהם תתבצע היוזמה.
        • יש לתאם את התאריך עם הקהילה בה תבוצע היוזמה.
        • יש להגדיר בטבלת התכנון תאריכי התחלה וסיום לכל משימה, ולוודא כי לרשותכם זמן מספיק לביצוע כל המשימות.
        • רצוי לפרסם מראש את היוזמה, כך שכמה שיותר חברי קהילה יהיו שותפים בה.
        • בכל השלבים, אפשר להיעזר באנשים נוספים מתוך ומחוץ לבית הספר.
        • יש לבצע מראש הערכת עלות (לפי הציוד והחומרים הדרושים) ולמצוא דרך לגייס את התקציב הדרוש. יש להגדיר מי יהיה אחראי על גיוס התקציב ועל הקופה.
        • חשוב לבחור בכל קבוצת מומחים "מתעד" שיצלם תמונות וסרטונים בזמן ההכנות וביצוע היוזמה.

      • 6. ביצוע היוזמה

        הגענו לשלב המכריע והמשמעותי - ביצוע היוזמה.

        זה הזמן ליישם את כל מה שלמדנו ותכננו, כדי לתרום לקהילה ולהפגין את יכולת הארגון ועבודת הצוות שלנו.

        חשוב לעקוב אחר לוח התכנון ויחד עם זאת להיות מוכנים לשינויים לא צפויים ולהתאים אליהם את הביצוע.

        לוח מעקב ביצוע

        מומלץ להכין לוח ויזואלי בו נרכז את כל המשימות ולוחות הזמנים. רצוי שהלוח יהיה שיתופי, דבר שיקל על התיאום בין הקבוצות. 

        לוחות שיתופיים לדוגמה:

        לוח גאנט - מציג את המשימות על ציר זמן.

        ניתן להיעזר בתבנית לוח גאנט כדוגמת התבנית בקישור: https://qrgo.page.link/nkREo 


        לוח טרלו Trello - מערכת מתוקשבת חינמית לניהול משימות.

        לכל משימה יוצרים כרטיסיה נפרדת, בה ניתן להוסיף מידע רב ולהציגו בצורות שונות.

        את כרטיסיות המשימות מארגנים בעמודות, למשל:

        • לביצוע, בעבודה, בוצע
        • לפי קבוצות המומחים האחראיות על המשימות

        קישור ליצירת חשבון Trello חינמי: https://trello.com/signup 


        סיקור ותיעוד היוזמה 

        חשוב לתעד ולפרסם את היוזמה.

        • במהלך ההכנות והביצוע, הנחו את התלמידים לצלם תמונות וסרטונים של אנשים בקמפיין באירועים שונים.
        • מומלץ להקליט אנשים שחוו את הקמפיין. 
        • תעדו בפוסט את היוזמה, מטרותיה, ההכנות ודרך הביצוע. 
        • פרסמו את התיעוד המצולם ואת הפוסט באתר בית הספר, בתקשורת המקומית וברשתות החברתיות.

        הצלחתם לסיים את ביצוע היוזמה?

        כל הכבוד לכם על עבודת הצוות, הצגת יכולות תכנון וביצוע והעלאת המודעות לתחום החקלאות ההידרופונית המטיבה עם הקהילה והסביבה!