לחיות יזמות
-
יחידת לימוד 6: יזמות שמחברת עולמות
יחידת הלימוד יזמות שמחברת עולמות מדגימה תהליכי יזמות דרך דוגמאות היסטוריות מהעולם האמיתי. היא מדגישה את הקשר ההדוק בין התפתחות התקשורת לבין יזמות, ומראה כיצד פתרונות יצירתיים לתקשורת בין אנשים שינו את פני ההיסטוריה והקדימו את זמנם.
במהלך היחידה יתנסו התלמידים באמצעי תקשורת היסטוריים כמו קוד מורס וסמפור, ויבנו דגמים פשוטים המדמים את פעולתם. כך הם יחוו את תהליך החשיבה היזמית שהתבטא כבר אז – ממציאת פתרון לצורך ממשי ועד בניית אב־טיפוס מתפקד.
לסיום יתמודדו התלמידים עם אתגר ההצפנה, נושא שהיה קריטי בעבר ורלוונטי מאוד גם היום. דרך יישום שלבי החשיבה העיצובית יבינו כיצד רעיונות ופתרונות בתחום התקשורת יכולים להוות בסיס לחדשנות יזמית גם בעידן הדיגיטלי.

-
שיעור 1: הצורך בתקשורת כמקפצה ליזמות
ביחידת לימוד זו נעסוק בעולם התקשורת ובאופני התקשורת שפותחו לאורך השנים, דרך עדשת היזמות. התלמידים יצאו למסע בין תחנות משמעותיות לאורך ההיסטוריה, וילמדו על התפתחות דרכי התקשורת. בשיעור זה נתמקד בקוד מורס, אשר שינה את פני התקשורת למרחקים ארוכים. התלמידים יתנסו בפיתוח שפה חדשה המבוססת על קוד מורס ויתנסו בהעברת מסרים באמצעותה.

משך השיעור: 2 שיעורים, 90 דקות 
גיל: כיתות ז'-י' 
מושגים מרכזיים: ייזמות בתחום התקשורת, קוד מורס, למידת עמיתים, התמקדות בצורך 
כישורי יזמות: דמיון ויצירתיות, סקרנות, שימוש בטכנולוגיה, עבודת צוות, מיומנויות תקשורת
-
מערך שיעור 1 (יחידה 6)
-
שיעור 2: מאב-טיפוס לעולם האמיתי
בשיעור זה נמשיך לעסוק בנושא התקשורת, והפעם יחקרו התלמידים שיטת איתות היסטורית שהייתה בשימוש לפני הופעת טכנולוגיות תקשורת מודרניות: "סמפור" (Semaphore). הם יתכננו ויבנו מתקן סמפור משלהם, ויתמודדו עם אתגרים הנדסיים כדי ליצור מערכת איתות פונקציונלית.
התלמידים יפתחו במהלך השיעור הבנה מעמיקה יותר של הקשר בין שיטות תקשורת היסטוריות לבין טכניקות לפתרון בעיות מודרניות, ויישמו חשיבה יזמית להתמודדות עם בעיות ואתגרים מהעולם האמיתי.

משך השיעור: 2 שיעורים, 90 דקות 
גיל: כיתות ז'-י' 
מושגים מרכזיים: יסמפור (Semaphore), אב-טיפוס, ציר ומנגנון סיבוב, קנה-מידה, איטרציה 
כישורי יזמות: חשיבה אבחונית, דמיון ויצירתיות, גמישות וחוסן, למידה מטעויות, שימוש בטכנולוגיה, עבודת צוות, מיומנויות תקשורת
-
מערך שיעור 2 (יחידה 6)
-
שיעור 3: הצפנה טובה יותר
שיעור זה הוא האחרון ביחידת לימוד זו, אשר עוסקת בהתפתחות אמצעי תקשורת דרך עדשת יזמות ותהליך החשיבה העיצובית. במהלך השיעור יתמודדו התלמידים עם אתגר אבטחת התקשורת באמצעות הצפנה – אתגר שהיה חיוני לפתור לאורך ההיסטוריה ורלוונטי מאוד גם לעידן הדיגיטלי הנוכחי.
ההתמודדות עם האתגר תכלול הצעות של התלמידים לפתרון הבעיה, בניית מתקן הצפנה פשוט ובדיקה שלו. בכך, יעברו התלמידים לאורך השיעור דרך כל שלבי תהליך החשיבה העיצובית: הזדהות, הגדרת בעיה, העלאת רעיונות לפתרון, יצירת אב-טיפוס ובדיקה. הם יבינו את חשיבות ההצפנה הן בהקשר ההיסטורי והן בהקשר עכשווי, ויישמו את תהליך החשיבה העיצובית לפתרון בעיות מהעולם האמיתי.

משך השיעור: 2 שיעורים, 90 דקות 
גיל: כיתות ז'-י' 
מושגים מרכזיים: הצפנה, מפתח הצפנה, אב-טיפוס, חשיבה עיצובית 
כישורי יזמות: חשיבה אבחונית, דמיון ויצירתיות, גמישות וחוסן, למידה מטעויות, שימוש בטכנולוגיה, עבודת צוות, מיומנויות תקשורת
-
מערך שיעור 3 (יחידה 6)
-