• יחידת לימוד 5: לכל בעיה יש פתרון

    יחידת הלימוד לכל בעיה יש פתרון מציגה את ההמשך הטבעי של תהליך החשיבה העיצובית, ומדגישה כיצד בעיה שהוגדרה באופן נכון יכולה להוביל לפתרונות יצירתיים וחדשניים.

    במהלך היחידה, התלמידים יתנסו בשלבים מתקדמים של התהליך: גיבוש רעיונות מגוונים באמצעות סיעור מוחות וכלי מיון, יצירת אב־טיפוס כייצוג מוחשי לפתרון, ולבסוף בחינת הפתרון דרך שלב הבדיקה והמשוב.

    באמצעות התנסות מעשית ועבודה מחזורית של פיתוח, בדיקה ושיפור, ילמדו התלמידים כיצד רעיון הופך לפתרון ישים, וכיצד גישה יצירתית ושיטתית מאפשרת להגיע לתוצרים אפקטיביים ומשמעותיים.



    • שיעור 1: "גיבוש רעיונות" כחלק מתהליך החשיבה העיצובית 

      ביחידת לימוד מספר 4 הצגנו לראשונה את תהליך החשיבה העיצובית, מתודולוגיה לפתרון בעיות המבוססת על חשיבה יצירתית וממוקדת במשתמשי המוצר שאנו מפתחים. עד עתה התמקדנו בשני השלבים הראשונים של תהליך זה: "הזדהות" ו"הגדרת הבעיה". ביחידת הלימוד הזו נתמקד ביתר שלבי התהליך, אשר יובילו אותנו למציאת פתרון לבעיה שהגדרנו. 

      בשיעור זה נחקור את השלב השלישי של תהליך החשיבה העיצובית שנקרא: רעיונאות (או גיבוש רעיונות). שלב זה כולל חשיבה על פתרונות יצירתיים לבעיה שהוגדרה בשלב הקודם. הדגש בשלב זה הוא על יצירת מספר גדול ככל הניתן של רעיונות, ללא ביקורתיות.

      כדי לקדם את סיעור המוחות, נלמד ונתרגל כלי הנקרא "מפת חשיבה" שעוזר להמחיש רעיונות ולארגן אותם.

      לאחר שיצרנו מגוון רחב של רעיונות יצירתיים, נשתמש בכלי הנקרא תרשים Low-How-Now-Wow כדי להעריך ולמיין את הרעיונות על פי היתכנותם ורמת היצירתיות שלהם. 

      המטרה של מפת החשיבה ושל תרשים Low-How-Now-Wow היא לעודד יצירתיות ולקדם פתרונות יעילים לבעיה. 


       
      משך השיעור: 2 שיעורים, 90 דקות


       
      גיל: כיתות ז'-י'


       
      מושגים מרכזיים: רעיונאות, חשיבה מתפצלת מול חשיבה מתכנסת, תרשים "Low-How-Now-Wow", קריטריונים לבחירת מוצר 


       
      כישורי יזמות: חשיבה אבחונית, דמיון ויצירתיות, סקרנות, עבודת צוות, מיומנויות תקשורת 


    • מערך שיעור 1 (יחידה 5)
      מערך שיעור 1 (יחידה 5)

    • שיעור 2: יצירת "אב-טיפוס" כחלק מתהליך החשיבה העיצובית 

      שיעור זה מוקדש לשלב הרביעי בתהליך החשיבה העיצובית, אשר נקרא יצירת אב-טיפוס, ובו יוצרים ייצוג לפתרון המוצע לצורך קבלת משוב, בחינת הנחות יסוד של הפתרון וליטוש נוסף שלו.

      בהתנסות מעשית, הכוללת מעורבות פעילה של התלמידים בתכנון אבות-טיפוס לצרכים אישיים ולהערכה, הם יבינו את חשיבותו של שלב זה בתהליך החדשנות.

      לאחר תכנון אב-הטיפוס יפיחו בו התלמידים חיים על-ידי בנייתו מקרטון או קאפה. בסיום השיעור ולאורך שבוע שלם תינתן לתלמידים הזדמנות לבחון את אבות הטיפוס שלהם. הם יתבקשו לספק משוב יומי קצר לגבי השימוש באב-הטיפוס שבנו. משוב זה ישמש מרכיב מרכזי בלמידה ובהתנסות בשלב הבדיקה – השלב האחרון בתהליך החשיבה העיצובית.


       
      משך השיעור: 2 שיעורים, 90 דקות


       
      גיל: כיתות ז'-י'


       
      מושגים מרכזיים: אב-טיפוס, תהליך איטרטיבי, משוב משתמש והערכת שימושיות, חשיבה יזמית ממוקדת-בעיה 


       
      כישורי יזמות: חשיבה אבחונית, דמיון ויצירתיות, גמישות וחוסן, למידה מטעויות, עבודת צוות, מיומנויות תקשורת 

    • מערך שיעור 2 (יחידה 5)
      מערך שיעור 2 (יחידה 5)

    • שיעור 3: שלב ה"בדיקה" כחלק מתהליך החשיבה העיצובית 

      בשיעור זה נמשיך להתמקד בשלב הרביעי של תהליך החשיבה העיצובית, הוא שלב בניית אב-הטיפוס, ונכיר את השלב החמישי: שלב הבדיקה. בחלק הראשון של שיעור זה התלמידים יתייחסו לתובנות שהפיקו מתוך בדיקת אב-הטיפוס שלהם במהלך השבוע. הדבר ימחיש את החשיבות של ביצוע מספר איטרציות של יצירת אב-טיפוס ובדיקתו בעת עיצוב מוצר חדשני.


      בחלקו השני של השיעור נחקור סוגים שונים של אבות טיפוס. נשתתף בכמה משימות צוות ונצבור ניסיון חשוב בהבנת ההבדלים בין סוגי אבות הטיפוס השונים, ובזיהוי המצבים אליהם מתאים כל סוג.


       
      משך השיעור: 2 שיעורים, 90 דקות


       
      גיל: כיתות ז'-י'


       
      מושגים מרכזיים: בדיקה, איטרציה, אב-טיפוס, הערכת צרכים מול מגבלות משאבים, משוב בונה, חשיבה ביקורתית 


       
      כישורי יזמות: חשיבה אבחונית, דמיון ויצירתיות, גמישות וחוסן, למידה מטעויות, עבודת צוות, מיומנויות תקשורת 


    • מערך שיעור 3 (יחידה 5)
      מערך שיעור 3 (יחידה 5)