• יחידת לימוד 4: לכל פתרון יש בעיה

    יחידת הלימוד לכל פתרון יש בעיה מדגישה את הצורך להתחיל כל יוזמה מהבנת הבעיה האמיתית שאנו רוצים לפתור, ולא רק מהרצון להציע רעיון או פתרון יצירתי.

    במהלך היחידה, התלמידים יכירו את עקרונות החשיבה העיצובית – גישה ממוקדת־משתמש שמדגישה חקר צרכים ורצונות של אנשים כבסיס לפיתוח מוצרים ורעיונות.

    התלמידים יתנסו בשלבים הראשונים של התהליך – הזדהות והגדרת הבעיה – באמצעות ראיונות, תצפיות וסקרים, לצד בניית פרסונות. כך הם יילמדו לנסח בעיות באופן מדויק ובהיר, שמהווה בסיס לפתרונות חדשניים ומשמעותיים.



    • שיעור 1: חשיבה עיצובית 

      עבור יזמים, העלאת רעיונות חדשניים אינה סוף הדרך. כדי להצליח, עליהם לשאוף להשפיע באופן משמעותי על חייהם של אנשים, בין אם על ידי שיפור חוויותיהם ובין אם על ידי מענה לרצונותיהם ולצרכיהם.

      בשיעור זה נכיר את יסודותיה של גישה הנקראת "חשיבה עיצובית". זוהי גישה של עיצוב ופיתוח מוצר חדש, ולפיה מתמקדים בבעיה שרוצים לפתור. זוהי מתודולוגיה פופולרית בתהליכי עיצוב מוצר, וזאת בזכות הדגש שהיא שמה על המשתמש והצרכים הספציפיים שלו. בשיעור זה נציג את תהליך החשיבה העיצובית ונגדיר בקצרה את שלביו השונים. 


       
      משך השיעור: 2 שיעורים, 90 דקות


       
      גיל: כיתות ז'-י'


       
      מושגים מרכזיים: הגדרת בעיה, שימושים חלופיים למוצר, חשיבה עיצובית, אמפתיה, רעיונאות, אב-טיפוס, בדיקה 


       
      כישורי יזמות: חשיבה אבחונית, דמיון ויצירתיות, סקרנות, עבודת צוות, מיומנויות תקשורת 


    • מערך שיעור 1 (יחידה 4)
      מערך שיעור 1 (יחידה 4)

    • שיעור 2: "הזדהות" כחלק מתהליך החשיבה העיצובית 

      נפתח שיעור זה בחזרה קצרה על תהליך החשיבה העיצובית שהתחלנו ללמוד בשיעור הקודם. את שאר השיעור נייחד לשלב הראשון של התהליך, אשר נקרא: שלב ההזדהות או שלב האמפתיה. בשלב זה לומדים על צרכי המשתמשים. נכיר שלוש שיטות לאיסוף מידע על המשתמש אשר מקיפות את צרכיו, בעיותיו, אתגריו ועוד. שלוש שיטות אלו הן: ראיונות, תצפיות וסקרים.

      במהלך השיעור, התלמידים יתכננו מחקר אותו הם יבצעו באמצעות אחת השיטות. לאחר מכן, הם יתבקשו לבצע את המחקר כעבודת בית, ולעבד את הממצאים שלהם כך שיוכלו לעבוד עליהם בשיעור הבא. 


       
      משך השיעור: 2 שיעורים, 90 דקות


       
      גיל: כיתות ז'-י'


       
      מושגים מרכזיים: אמפתיה, ראיון, תצפית התנהגותית, סקר, מדגם מייצג, תכנון מחקר משתמשים  


       
      כישורי יזמות: חשיבה אבחונית, סקרנות, עבודת צוות, מיומנויות תקשורת 


    • מערך שיעור 2 (יחידה 4)
      מערך שיעור 2 (יחידה 4)

    • שיעור 3: "הגדרת הבעיה" כחלק מתהליך החשיבה העיצובית 

      בשיעור הקודם ישמו התלמידים את שלב ההזדהות (אמפתיה), שהוא השלב הראשון בתהליך החשיבה העיצובית. הם עשו זאת על-ידי איסוף בשיטות שונות של נתונים הקשורים לבעיה שהוגדרה. בשיעור זה נתמקד בניתוח הנתונים ובאפיון דמויות המשתמש האפשריות על-ידי בניית הפרסונות שלהן. 

      לאחר מכן נעבור לשלב השני של תהליך החשיבה העיצובית, הוא שלב הגדרת הבעיה. בשלב זה נבחן את פרסונות המשתמשים ונגדיר את הבעיות שלהן. חשוב לציין שיתכן שהבעיה שאנו נזהה עשויה להיות שונה מהאופן בו הגדיר אותה המשתמש. כחוקרים, אנו ניגשים להגדרת הבעיה מתוך הזדהות ועם נקודת מבט רחבה. שלב הגדרת הבעיה הינו חשוב במיוחד, שכן הוא מהווה את הבסיס לפיתוח פתרונות אפקטיביים. על-ידי הגדרה ברורה של הבעיה, נוכל להבין טוב יותר את הגורמים והמשמעויות וכך להציע פתרונות מתאימים המטפלים בשורש הבעיה. 

      שימו לב: חלקים בשיעור זה מתבססים על המשימה שניתנה לתלמידים בשיעור הקודם. 


       
      משך השיעור: 2 שיעורים, 90 דקות


       
      גיל: כיתות ז'-י'


       
      מושגים מרכזיים: פרסונה, הגדרת בעיה, שיתוף והצלבת תובנות  


       
      כישורי יזמות: חשיבה אבחונית, דמיון ויצירתיות, סקרנות, עבודת צוות, מיומנויות תקשורת 


    • מערך שיעור 3 (יחידה 4)
      מערך שיעור 3 (יחידה 4)