• יחידת לימוד 2: המצאה יצירתית

    יחידת הלימוד המצאה יצירתית מדגישה את חשיבות החדשנות והחשיבה המקורית כבסיס לעולם היזמות. יזמות צומחת מתוך ניסוי וטעייה, ונכונות ללמוד גם מכישלונות בדרך להצלחה.

    במהלך היחידה התלמידים יעמיקו בהבחנה בין יצירתיות – רעיונות מקוריים וחדשניים – לבין חדשנות, שהיא היכולת להפוך רעיונות אלו ליישומים מעשיים ורלוונטיים.

    לבסוף הם יכירו שיטות סדורות המעודדות פיתוח רעיונות חדשים, ויבינו כי המצאות אינן רק פרי של השראה רגעית, אלא תהליך שניתן לתרגל, לשכלל וליישם.



    • שיעור 1: להיכשל כל הדרך להצלחה

      בשיעור זה התלמידים יתנסו בפעילויות אשר יפתחו חשיבה יזמית לצד מיומנויות מעשיות של תכנון ובנייה. הגישה היזמית מבוססת על אוסף של התנהגויות ומיומנויות המעניקות לאדם את היכולת לזהות הזדמנויות, לקחת סיכונים מחושבים ולחדש בתחומים שונים. מדובר בחשיבה יצירתית וביקורתית – לעיתים מעבר לגבולות המוכר והמקובל ("חשיבה מחוץ לקופסה") – ובנקיטת יוזמות או פתרונות חדשניים לפתרון בעיות. חשיבה יזמית נובעת מתוך רצון עז להגיע להישגים ונכונות להתמודד עם חוסר וודאות ולמידה מכישלונות. 


       
      משך השיעור: 2 שיעורים, 90 דקות


       
      גיל: כיתות ז'-י'


       
      מושגים מרכזיים: חשיבה מחוץ לקופסה, ניסוי וטעיה, תכנון מראש, יצירתיות תחת מגבלות, הפיכת אתגרים להזדמנויות 


       
      כישורי יזמות: דמיון ויצירתיות, גמישות וחוסן, למידה מטעויות, עבודת צוות, מיומנויות תקשורת 


    • מערך שיעור 1 (יחידה 2)
      מערך שיעור 1 (יחידה 2)

    • שיעור 2: מה חדש? 

      יזמות היא מיומנות חיים קריטית, במיוחד עבור החיים במאה ה-21. כל אדם נתקל באתגרים בתחומים שונים בחייו. מיומנויות ותכונות יזמיות מאפשרות לזהות פתרונות ולפעול באופן יעיל להתמודדות עם אתגרים ולהתגברות על מכשולים.

      חדשנות ויצירתיות אלו שני מושגים אשר שזורים זה בזה בקשר הדוק, אך הם שונים זה מזה במשמעותם. בעוד יצירתיות היא מושג מופשט המתאר יצירת רעיונות מקוריים, חדשנות מתייחסת ליישום מעשי של רעיונות יצירתיים, לעיתים תוך שיפור מערכות קיימות או פתרון בעיות.

      בשיעור זה נחקור חשיבה יצירתית, תוך התמקדות באופן שבו מוצרים מוכרים פותחו בעבר כפתרונות חדשניים לבעיות ולאתגרים. נראה כיצד כמה מהמוצרים המצליחים ביותר נולדו מתוך חשיבה יצירתית, ונשווה את רעיונות התלמידים למוצרים אלה.


       
      משך השיעור: 2 שיעורים, 90 דקות


       
      גיל: כיתות ז'-י'


       
      מושגים מרכזיים: יחדשנות, סיעור מוחות, למידה מהשוואה למוצרים קיימים, התפתחות מדור לדור, הצגת רעיונות


       
      כישורי יזמות: חשיבה אבחונית, דמיון ויצירתיות, סקרנות, עבודת צוות, מיומנויות תקשורת 


    • מערך שיעור 2 (יחידה 2)
      מערך שיעור 2 (יחידה 2)

    • שיעור 3: רעיון על פי המתכון  

      קיימת תפיסה רומנטית של חדשנות, הטוענת כי חשיבה יצירתית היא ספונטנית ומתרחשת כהתפרצות פתאומית של השראה במוחו של הממציא. עם זאת, חשוב לזכור כי המצאות ופתרונות חדשניים אינם מתרחשים תמיד במקרה או באופן ספונטני והיכולת להמציא אינה נחלתם של יחידי סגולה בלבד. בשיעור זה נכיר מתודולוגיות שפותחו כדי לעודד חשיבה יצירתית ולהניע רעיונות חדשניים.


       
      משך השיעור: 2 שיעורים, 90 דקות


       
      גיל: כיתות ז'-י'


       
      מושגים מרכזיים: חשיבה יצירתית שיטתית, חדשנות באמצעות משוואות, הערכת היתכנות וערך  


       
      כישורי יזמות: חשיבה אבחונית, דמיון ויצירתיות, סקרנות, עבודת צוות, מיומנויות תקשורת 


    • מערך שיעור 3 (יחידה 2)
      מערך שיעור 3 (יחידה 2)