לחיות יזמות
-
יחידת לימוד 1: לחשוב כמו יזמים
יחידת הלימוד לחשוב כמו יזמים עוסקת בהבנת היזמות כדרך חשיבה וכמערכת מיומנויות חיונית לחיים במאה ה־21.
במהלך היחידה, התלמידים יכירו את תכונות היזם ויבינו את חשיבותן של יצירתיות, חדשנות ופתרון בעיות, לצד התמודדות עם מציאות משתנה ומורכבת בעולם ה־VUCA.
בהמשך, הם יתנסו בפתרון אתגרים סגורים ופתוחים, וילמדו כיצד גמישות מחשבתית, חקירה והתנסות מאפשרות לפתח הלך רוח יזמי אמיתי.

-
שיעור 1: מה תרצו להיות כשתהיו גדולים?
יזמות היא מיומנות חיים קריטית, במיוחד עבור החיים במאה ה-21. כל אדם נתקל באתגרים בתחומים שונים בחייו. מיומנויות ותכונות יזמיות מאפשרות לזהות פתרונות ולפעול באופן יעיל להתמודדות עם אתגרים ולהתגברות על מכשולים.
בשיעור זה נכיר את המושג "יזמות" באמצעות סיפורם של שני יזמים. התלמידים יבינו את חשיבותן של יצירתיות וחדשנות – שני מרכיבים מרכזיים ביזמות. בנוסף, הם יעסקו בפתרון בעיות ויזהו את כישורי היזמות שלהם.

משך השיעור: 2 שיעורים, 90 דקות 
גיל: כיתות ז'-י' 
מושגים מרכזיים: יזמות, חדשנות, פתרון בעיות, מיומנויות יזמיות אישיות, רפלקציה 
כישורי יזמות: חשיבה אבחונית, דמיון ויצירתיות, סקרנות, עבודת צוות, מיומנויות תקשורת
-
מערך שיעור 1 (יחידה 1)
-
שיעור 2: מחפשים יציבות בעולם משתנה
המאה ה-21 מציבה בפני יזמים מגוון מכשולים ואתגרים, שלעתים מתוארים כעולם ה-VUCA:
תנודתיות (Volatility), אי-וודאות (Uncertainty), מורכבות (Complexity), ועמימות (Ambiguity).
בשיעור זה, התלמידים ייחשפו למודל ה -VUCA, יעמיקו בהבנת האתגרים הקיימים וילמדו אסטרטגיות רלוונטיות להתמודדות יעילה עמם.
בנוסף, התלמידים ילמדו על שני סוגי פרויקטים: פתוחים וסגורים. בעוד שרוב היזמים שואפים למזער סיכונים על ידי עבודה על פרויקטים סגורים עם גבולות ברורים, הם לעיתים קרובות נתקלים במצבים המחייבים אותם להתמודד עם פרויקטים פתוחים, בהם ההנחיות כלליות וגמישות יותר.
בשיעור זה נתמקד בפרויקטים סגורים, המאופיינים במבנה ברור ומוגדר.

משך השיעור: 2 שיעורים, 90 דקות 
גיל: כיתות ז'-י' 
מושגים מרכזיים: מודל VUCA, פרויקט פתוח ופרויקט סגור, פתרון בעיות 
כישורי יזמות: חשיבה אבחונית, דמיון ויצירתיות, גמישות וחוסן, שימוש בטכנולוגיה, עבודת צוות, מיומנויות תקשורת
-
מערך שיעור 2 (יחידה 1)
-
שיעור 3: לפתוח את הראש
בשיעור הקודם עמדנו על ההבדל בין בעיה סגורה לבעיה פתוחה, והתלמידים תרגלו עבודה על פתרון לבעיה סגורה. השיעור הנוכחי מתמקד בהתמודדות עם בעיות פתוחות המדמות פרויקטים פתוחים מהעולם האמיתי. התלמידים יתרגלו במהלך השיעור התמודדות עם אתגר מעשי בעל הגדרה פתוחה – כלומר הגדרה כללית וגמישה. פתרון האתגר ידרוש מהם התנסויות, ייעוץ עם קבוצות אחרות, ביצוע מחקר מקוון ועוד.
בסיום השיעור נבחן את הפתרונות, אשר צפויים להיות מגוונים. ייתכן שחלק מהפרויקטים לא יעמדו באתגר באופן מלא, משום שהקבוצות יתקשו למצוא פתרון מתאים. יחד עם זאת, זהו אתגר משמעותי להתמודדות עבור התלמידים, והוא מהווה הזדמנות חשובה ללמידה על פתרון בעיות פתוחות.

משך השיעור: 2 שיעורים, 90 דקות 
גיל: כיתות ז'-י' 
מושגים מרכזיים: פתרון בעיות פתוחות, ניסוי וטעייה, מחקר עצמאי, רפלקציה 
כישורי יזמות: חשיבה אבחונית, דמיון ויצירתיות, גמישות וחוסן, למידה מטעויות, סקרנות, עבודת צוות
-
מערך שיעור 3 (יחידה 1)
-