Topic outline

  • "אַתְּ רוֹצָה לִקְלֹט אֶת כֻּלָּם אֲבָל קָשֶׁה לִקְלֹט אוֹתָךְ
    כִּי יֵשׁ בָּךְ מַשֶּׁהוּ יוֹצֵא מִן הַכְּלָל בְּקֶטַע לְשׁוֹנִי

    (מתוך "שיר בעברית", שיר לשפה העברית מאת ג'ימבו ג'יי)

    אם נסתכל בשפה העברית בריכוז, מקרוב, נוכל לראות בה דפוסים וחוקים. נוכל לזהות את עקבותיה של ההיסטוריה. לקראת מבחן הבגרות בלשון לא נלמד את כל מה שיש ללמוד בתחום הבלשנות (חקר השפה), אבל נטעם טעימה מן התחום.

    בנוסף, נרכוש כלים שימושיים של סריקה מהירה של טקסט, סקירת טקסטים מרובים, ניסוח טיעונים, עריכת השוואות ודיבור תקין, כלים שדרושים לצורך מחקר והצגת רעיונות.

    *קורס זה מיועד להכנה לבגרות חיצונית בלשון, שאלון 75281.*




    חלק מהתוכן בקורס זה מוגבל למשתמשים רשומים בלבד.
    תלמידי ומורי אורט מוזמנים לרשום את עצמם לקורס זה ולקבל גישה לתכנים המלאים.

    מלמדים באורט? רישמו לקורס את הכיתה שלכם, את צוות ההוראה או אפילו שכבות שלמות וקבלו הרשאת מורה לקורס הכוללת מעקב למידה אחר התקדמות תלמידיכם.
    לחצו כאן למעבר לטופס ההרשמה

  • איך ללמוד לבגרות בעזרת הקורס הזה, מצגת הכנה לבגרות להורדה, הקלטות מפגשי הכנה לבגרות והוראות כלליות.

  • איך נוצרו ונוצרות המילים? 
    חשבו על מילה אקראית: רץ, אכלתי, סנדלר, פלאפון או כל מילה אחרת.
    איך היא נוצרה? למה משתמשים דווקא במילה הזו ולא במילה אחרת?
    בפרק זה נלמד איך נוצרו כל המילים בעברית (כמעט)

    הפרק עוסק בנושאים הבאים:

    1. חלקי הדיבר: שם עצם, שם תואר, פועל

    2. מערכת הפועל: זמן, גוף, שורש ובניין

    3. שמות: חמש הדרכים להיווצרות שמות



  • בפרק הלימוד על התחביר נעסוק בצירוף המילים למשפטים ובתפקידה של כל מילה במשפט. זה אולי נראה לנו מובן מאליו, בתור דוברי השפה, אבל זה מורכב יותר ממה שנראה במבט ראשון. למשל: חשבו על המשפט "בואי לכאן". למה לא אומרים "בואי כאן" (כמו באנגלית, למשל, Come home? ). ואיך נגדיר את התפקיד של המילה "כאן", האם הוא זהה לתפקידה של המילה "עכשיו" במשפט  "בואי עכשיו"?
    בפרק זה נלמד על סוגי משפטים ועל החלקים האופייניים שבהם: נושא, נשוא, מושא, לוואי, פסוקיות ועוד. 

  • אחת השגיאות הנפוצות בעברית היא בהטייה של שם המספר: האם צריך להגיד שני או שתי? מאה שקל או מאה שקלים? תחום זה משיק לנושאים לשוניים אחרים כמו זיהוי של מילים בזכר ובנקבה, הטייה של מילים בסמיכות ועוד, כך שבלימוד של שם המספר ואיך נכון להגיד או לכתוב אותו במשפטים לומדים גם "טעימות" מנושאים לשוניים אחרים.
  • פרק זה עוסק בנושאים:

    1. דוגמה לכתיבה ממזגת

    2. שלבי עבודה בכתיבה ממזגת