תקציר יחידת-הוראה




  • ביום הכיפורים הקרוב נקרא את ספר יונה בבתי הכנסת. 
    ספר יונה מעלה את השאלה האם ראוי לרחם על מי שעשו עוול ולתת להם הזדמנות נוספת.
    יחד עם עם ישראל נקרא את ספר יונה ונקווה שהתשובה היא כן.

    ספר יונה הוא חלק מהחומר לבגרות בתנ"ך 3/5 יחידות בחמ"ד. הלימוד בקורס זה מקיף את החומר הדרוש לבגרות.



    חלק מהתוכן בקורס זה מוגבל למשתמשים רשומים בלבד.
    תלמידי ומורי אורט מוזמנים לרשום את עצמם לקורס זה ולקבל גישה לתכנים המלאים.

    מלמדים באורט? רישמו לקורס את הכיתה שלכם, את צוות ההוראה או אפילו שכבות שלמות וקבלו הרשאת מורה לקורס הכוללת מעקב למידה אחר התקדמות תלמידיכם.
    לחצו כאן למעבר לטופס ההרשמה

  • בספר יונה 5 נושאים:

    1. יונה ושליחותו
    2. יונה והמלחים
    3. יונה בבטן הדג
    4. יונה בנינווה
    5. יונה והקיקיון


    לקראת הבגרות נלמד 22 קטעי לימוד קצרים בספר יונה שיוצרים יחד את התמונה המלאה:

    1. קריאה בסיפור של ספר יונה (4 קטעי לימוד)
    2. אמצעים אומנותיים\ספרותיים ומושגים בספר יונה - מכיוון שלימוד הספר הוא חלק מלימוד התנ"ך, נצביע על דוגמאות לדרך שבה התנ"ך מעביר מסר, מלבד הסיפור הפשוט (למשל: ריבוי פעלים, ניגודים ועוד). (8 קטעי לימוד של אמצעים אמנותיים)
    3. דיון פרשני בספר יונה - כהרגלנו בלימוד התנ"ך, נעלה שאלות מתוך הטקסט ונציע תשובות שונות של פרשנים שונים לשאלות. פריסת מגוון פרשנויות היא דרך חשובה בלימוד התורה. (9 דיונים)
    4. מסר - נרים ראש מתוך הלימוד וננסה לראות מה ספר יונה אומר לנו, מה המשמעות שלו. (1)


    תוכנית הקורס - מיפוי קטעי הלימוד בספר יונה למורים ולתלמידים- להורדה בקובץ PDF






  • יונה הנביא מקבל ציווי מה' ללכת אל נינווה ולהינבא עליה.
    יונה מפנה את הגב אל הציווי האלוקי, יורד ליפו ועולה על אוניה לתרשיש.
    ה' גורם לסערה גדולה בים, המלחים מתפללים - ויונה ישן.
    בסוף, הם מעירים את יונה ומבינים שבגללו הסערה ובגלל ה'.
    יונה מציע שיזרקו אותו לים, וכך הם עושים.

    איך יונה מעיז לנסות לברוח? הוא יודע שה' בכל מקום, למה הוא מנסה בכלל? ולמה לא פשוט ללכת לנינווה ולמסור את דבר ה'?

    נלמד יחד, על פי הטקסט ודברי פרשנות נבחרים.


    • יונה ושליחותו- כניסה ליחידת הלימוד בוחן
      זמין רק למי ש: משתמש אורט הרשום לקורס זה
  • נמשיך בלימוד של פרק א':

    בפרק מתואר מסעו של יונה על האניה בים. דמותו של יונה מוצגת על רקע דמותם של מלחי האניה. 

    ה' מביא סערה על האניה, המלחים זורקים דברים מהסיפון ויונה ישן.

    בדו שיח בין יונה למלחים הם מגלים שהוא בורח מה' ולוקח אחריות על הסערה.

    הם מבקשים ממנו להתפלל והוא מציע לזרוק אותו לים ושהם ינצלו.

    לאחר לבטים הם עושים זאת והסערה נפסקת.

    לאורך הפרק אפשר לראות את אמונתם של המלחים בה' מתחזקת והפרק מסתיים בכך שהם נודרים לה' וזובחים לו.

    במהלך הלימוד נראה מהם האמצעים הספרותיים בהם משתמש הספר כדי להעביר את המסרים שלו ונציג דיון פרשני קצר על העונש שקיבל יונה על בריחתו.


    • יונה והמלחים - כניסה ליחידת הלימוד בוחן
      זמין רק למי ש: משתמש אורט הרשום לקורס זה
  • בפרק ב' בספר יונה יש פסוק ראשון שמספר שה' שלח דג שבלע את יונה, פסוק אחרון שמספר שה' אמר לדג להקיא את יונה ביבשה, וביניהם תשעה פסוקים של תפילת יונה בבטן הדג.

    נשאל, בעקבות הפרשנים, למה יונה חיכה שלושה ימים לפני שהתפלל. נשאל גם על תוכן התפילה: למה התפילה שלו לא כוללת בקשה להצלה, וגם לא הכרה במעשה שעשה ומצד שני - למה היא כוללת הודיה כאשר יונה עדיין נמצא בבטן הדג.


    • יונה בבטן הדג - כניסה ליחידת הלימוד בוחן
      זמין רק למי ש: משתמש אורט הרשום לקורס זה
  • פרק ג', חזרה לתחילת הסיפור: ה' מצווה, יונה הולך לנינווה.

    אנשי נינווה חוזרים בתשובה בהובלת מלכם, מתענים ומתקנים, וה' סולח.

    האם הם באמת מתכוונים לחזור לדרך הטוב, או שזו רק הצגה?


    • יונה בנינוה - כניסה ליחידת הלימוד בוחן
      זמין רק למי ש: משתמש אורט הרשום לקורס זה
  • פרק ד' הוא שיחה בין יונה לבין ה', מלווה בהדגמה מן הטבע.

    יונה מיואש, מביע כעס ושואל את נפשו למות.

    יונה כנראה שואל איפה המילה של ה', מדוע הוא מבטיח שנינווה נהפכת ואחר כך חוזר בו, איפה מידת הדין או מידת האמת שה' ידוע בה ומנהיג בה את העולם.

    ה' מצמיח עץ קיקיון מעל ראשו כדי להצל לו ומיבש אותו מיד. ה' מראה ליונה שכמו שהוא, יונה, מרחם על הקיקיון, שלא עבד בו ולא הצמיח אותו, כך ראוי לרחם על נינווה.

    האם יונה השתכנע? האם אנחנו, הקוראים, השתכנענו שהרחמים נחוצים בעולם?

    המפרשים מאירים צדדים שונים של הדיון המרתק בנושאי אמונה וסליחה.


    • יונה והקיקיון - כניסה ליחידת הלימוד בוחן
      זמין רק למי ש: משתמש אורט הרשום לקורס זה
    • השתמשתם בקורס? לימדתם באמצעותו? נתתם לתלמידים לתרגל את כולו או חלקים ממנו?
      נשמח לקבל משוב!

      קורס זה נכתב כפיילוט על מנת לבחון הפקה רחבה יותר של תכנים דיגיטליים ללימוד עצמי ולגיוון אמצעי ההוראה בכיתה.
      אם הקורס היה שימושי עבורכם, ובייחוד אם אתם מורים ברשת אורט - נשמח לשמוע.
      גם אם מצאתם טעות, אם משהו לא עבד, ומצד שני -אם זה נתן לכם השראה ובא לכם לפתח איתנו קורס דיגיטלי נוסף על התכנים הנפוצים בחמ"ד - דברו איתנו. 

      כתבו לנו דרך עמוד יצירת הקשר באתר.

      להשארת משוב לחצו כאן